Voorgaand

Een Belgisch onderzoek van de FOD mobiliteit leert ons dat zo’n 20% van de Belgische werknemers gewoonlijk van thuis werkt. Sinds kort is telewerk echter uitgebreid naar alle functies waarvoor dit mogelijk is. Het aantal Belgen dat nu thuis werkt, is daardoor tot 44% gestegen. Het nu op grote schaal toegepaste telewerk bewees zo aan talloze ondernemingen dat het wel degelijk kan. Maar omdat dit thuiswerk zo snel en in niet al te beste omstandigheden moest worden georganiseerd, laat het op technologisch vlak toch nog wat hiaten zien.

Nu zoveel mensen hun werk thuis doen, is het interessant om eens een balans op te maken van de uitdagingen die de Belgische ondernemingen nu krijgen voorgeschoteld. Hebt u onze webinar over dit onderwerp gemist? Geen paniek! Wij delen hier 5 tips die u zullen helpen die IT-uitdagingen het hoofd te bieden.

De nieuwe IT-uitdagingen nu zoveel mensen thuis werken

Omdat ze de tijd niet hadden om zich op deze nieuwe manier van werken voor te bereiden, moesten bepaalde ondernemingen, die niet de gewoonte hebben moderne samenwerkingstools te gebruiken, dringend oplossingen invoeren of die verruimen naar al hun werknemers. Tijd om die mensen op te leiden, was er niet. Een andere uitdaging is die van de VPN, die niet stabiel en robuust genoeg zijn om de huidige verbindingslast te kunnen dragen. Ook moeten werknemers die gewoonlijk met vast materiaal werken nu hun eigen middelen gebruiken. Het fenomeen BYOD (Bring Your Own Device) brengt echter problemen mee, zoals systemen en browsers die niet compatibel zijn, of het risico op onbetrouwbaar materiaal. Tot slot zijn er ook meer veiligheidsrisico’s. Gebruikers die nog niet vertrouwd zijn met telewerk passen de veiligheidsregels niet strikt toe en coronaphishing krijgt vrij spel. IT-teams, die zich nu volledig op oplossingen voor deze periode toespitsen, focussen minder op de dagelijkse taken en hebben minder tijd om hun gebruikers op te leiden.

Onze vijf tips om de huidige IT-uitdagingen aan te pakken 

1. Bezorg uw medewerkers een positieve gebruikerservaring

In dit digitale tijdperk, en meer nog in deze periode, is het essentieel dat bedrijven hun medewerkers een technologie aanreiken die inspeelt op hun nieuwe noden. Hoe meer die technologie de verwachtingen van de gebruikers inlost, hoe groter hun motivatie en productiviteit zal zijn. Bied uw werknemers betrouwbare hulpmiddelen aan, zoals laptops, schermen, toetsenborden, koptelefoons en muizen.

SPIE zal u, in nauwe samenwerking met Dell Technologies, de oplossing bieden die het meest aan uw noden voldoet en dit desondanks de huidige, énorme, vraag naar IT materiaal.  Het brede gamma aan laptops van het type Latitude biedt u design, functies en prestaties afgestemd op de noden van uw mobiele medewerker. Een tweede scherm, professionele headset, een toetsenbord voor meerdere toestellen en een draadloze muis zullen uw gebruikers bijkomend comfort garanderen en hun uitrusting vervolledigen.

2. Besteed uw gebruikerssupport uit of stel een speciaal intern team aan

Door dat telewerk worden interne servicedesks overspoeld met ondersteuningsvragen. Om snel op de IT-noden en -vragen van uw gebruikers te kunnen reageren, kunt u uw ondersteuningsdiensten deels of volledig uitbesteden aan een externe dienstverlener. Maar u kunt de kwaliteit van uw servicedesk ook optimaliseren door intern een speciaal team samen te stellen.

3. Schakel samenwerkingstools in

Om de continuïteit van de samenwerking tussen werknemers te verzekeren, ondanks de afstand die hen scheidt, moeten er tools worden ingezet. Voor slimme vergaderingen, een sterke samenwerking en een constant contact zijn samenwerkingstools maar ook meetings en videoconferenties nodig. Met zijn oplossing Teams blijkt Microsoft hiervoor een waardevolle partner te zijn. Teams is volledig geïntegreerd in Microsoft 365 (PowerPoint, Excel, OneNote, SharePoint …) en doet dienst als communicatie- en samenwerkingsplatform voor werknemers. Dankzij het platform kunnen de teams tegelijk aan projecten werken zonder tussen applicaties te moeten switchen, terwijl ze ondertussen ook kunnen communiceren via chat, audio of video.

4. Wijs uw werknemers op de gevaren van phishing

Het aantal pogingen tot cyberaanvallen tegen ondernemingen neemt ieder jaar toe. En daar verandert de huidige situatie niets aan. Nu telewerk in de meeste ondernemingen verplicht werd gemaakt, sturen cybercriminelen hun strategie bij en richten ze hun pijlen op telewerkers. Om de continuïteit van uw activiteit te garanderen, is het belangrijk dat u uw werknemers aanmoedigt waakzaam te zijn voor frauduleuze mails en hierover enkele regels te delen. Vraag ze altijd het e-mailadres van een onbekende verzender kritisch te bekijken en niet onbezonnen op links of bijlagen te klikken.

5. Beveilig uw werkomgevingen

Bezorg uw gebruikers materiaal dat op het vlak van veiligheid over de nieuwste technologieën beschikt en deel regelmatig alle vereiste updates en veiligheidspatches om de risico’s tot een minimum te beperken. Versterk het veiligheidsniveau van de toegang tot de platformen, zonder aan de gebruikerservaring te raken, en activeer een sterke MFA-authenticatie.

Neem zeker contact met ons op als u in deze periode hulp van een IT-specialist wenst. Wij blijven voor u klaarstaan.

 

Sponsored by 

Related tags :

Gerelateerde berichten :


Voorgaand