Voorgaand

Generatie Y (geboren tussen 1981 en 1995) is nu de meest vertegenwoordigde generatie op de werkvloer. Tegen 2025 zullen 75 % van de werknemers millennials zijn. Deze generatie heeft specifieke kenmerken en behoeften waaraan organisaties zich moeten aanpassen. In het kader van de war for talent moeten bedrijven die millennials willen aantrekken een antwoord bieden op hun behoeften. Meer dan 75 % van de millennials vindt de kwaliteit van de werkplek immers belangrijk.

De werkplek van millennials

De nieuwe generatie is op zoek naar technologie, flexibiliteit, mobiliteit, regelmatige feedback en sociaal contact op de werkvloer. Ook een goed evenwicht tussen werk en privéleven is belangrijk.

56 % van de millennials vindt dat werk en privéleven gescheiden moeten zijn en die opvatting steken ze niet onder stoelen of banken. Hetzelfde geldt voor hun behoefte aan flexibiliteit en mobiliteit. Klassieke kantoorconcepten en de traditionele kantooruren functioneren steeds minder goed. De nieuwe generatie is opgegroeid in een digitale wereld en is het dus gewend om te werken waar en wanneer het haar past. Op verplaatsing, thuis, in een coworking of op kantoor, met een computer, tablet of smartphone … Technologie werkt flexibiliteit en mobiliteit in de hand. Millennials houden ook van werkplekken die via aangepaste tools de samenwerking bevorderen. Deze medewerkers hechten belang aan de bedrijfscultuur, die het engagement overigens kan verhogen. Daarnaast zijn transparantie van de werkgever en voortdurende feedback van de manager cruciaal. Ze waarderen eerlijke informatie, regelmatige feedback over hun bijdrage aan het bedrijf en erkenning. Tot slot willen jonge werknemers voortdurende bijscholing zodat ze hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. 87 % vindt dat professionele ontwikkeling deel moet uitmaken van het werk. Al deze verwachtingen helpen het kantoor van de toekomst en de NWOW (New Ways of Working) te definiëren.

De behoefte aan technologie op de werkvloer

Generatie Y is de eerste generatie die is geboren en opgegroeid in het digitale tijdperk. Deze jongvolwassenen worden niet voor niets digital natives genoemd. Ze kunnen als geen ander met de technologieën werken en er hun voordeel uit halen. Omdat digitale technologieën sterk aanwezig zijn in hun privéleven verwachten ze die ook terug te vinden op de werkvloer. Het is dan ook belangrijk dat ze bij hun werk verschillende technologieën kunnen gebruiken.

Technologie op maat van millennials

Op basis van de verwachtingen die millennials aan hun ideale werkplek koppelen, passen bedrijven hun strategie aan om deze groep te kunnen aantrekken. De nieuwe technologieën zijn zoals eerder vermeld erg geliefd bij de generatie Y. Bovendien zijn ze onmisbaar voor bedrijven die hun huidige werkomgeving willen transformeren naar een kantoor van de toekomst.

Met cloudcomputing hebben werknemers altijd en overal toegang tot hun gegevens. Daardoor kunnen ze van thuis uit werken en hun werkuren aanpassen. Naast mobiliteit en flexibiliteit vragen millennials ook professionele ontwikkeling. Dankzij online opleidingen, certificaten en videocursussen is er geen gebrek aan opleidingsmogelijkheden.

Door de technologische evolutie wordt coworking steeds populairder. Er worden steeds meer cowerkplekken opgericht in België en in het buitenland. Ze beantwoorden dan ook aan verschillende maatschappelijke behoeften: mobiliteit, samenwerking, technologie en welzijn. Voor de gebruikers zijn er heel wat voordelen. Ze kunnen hun uurrooster aanpassen, technologische tools gebruiken, hun verplaatsingstijd verminderen en mensen uit verschillende sectoren ontmoeten. Coworkings bieden verschillende soorten werkplekken aan om flexibel te kunnen inspelen op de behoeften van de werknemers, die doorheen de dag kunnen veranderen. In de Open space moeten de flexibele en dus niet toegewezen bureaus aangepast kunnen worden aan de individuele gebruikers. Dankzij de grote beeldschermen, goede verlichting en snelle internetverbinding kan iedereen onmiddellijk productief werken. In de vergaderzalen moeten de tools de samenwerking en interactie bevorderen. Absoluut noodzakelijk zijn natuurlijk licht, een aangename temperatuur dankzij IoT-sensoren en een gedeeld scherm waarop je je beeldscherm kan delen, een videoconferentie kan houden of notities kan nemen. De stille ruimtes beantwoorden tot slot aan de behoefte aan concentratie en maximale productiviteit. Daarom kunnen bubble rooms ingericht worden om rustig te telefoneren, gezellige plekjes om een artikel te lezen of ruimtes met een scherm om een presentatie te oefenen.

Om nieuw talent aan te trekken, moeten ondernemingen de verwachtingen van millennials begrijpen en meer en meer evolueren naar de NWOW. In het kantoor van de toekomst zijn de ruimtes aangepast aan de taken die men er uitvoert. En bieden ze de technologieën aan die de werknemer nodig heeft.

Related tags :

Gerelateerde berichten :


Voorgaand